Αφήγηση της ιστορίας της ανθρωπότητας και του κόσμου μέσα από τα μαγικά μονοπάτια της τέχνης – 27/05/2013
Τα διάσημα γλυπτά του Κονσταντίν Μπρανκούζι, του οποίου σκοπός ήταν να ανακαλύψει «την ουσία των πραγμάτων και όχι την εξωτερική τους φόρμα», παραπέμπουν στην απλότητα και στην αφαιρετικότητα της κυκλαδικής τέχνης σε τέτοιο βαθμό που ο πρωτοπόρος της μοντέρνας γλυπτικής σερ Τζέικομπ Επστάιν πίστευε ότι είχε εμπνευστεί από τα κυκλαδικά ειδώλια που είχε δει στο Παρίσι.
Ο Χένρι Μουρ, ο οποίος κατείχε τρία κυκλαδικά ειδώλια και είναι γνωστός για τις μεγάλες αφηρημένες ανθρώπινες φιγούρες του, αναγνώρισε ο ίδιος τη συγγένεια του δικού του έργου με αυτά και έγραψε για την δύναμή τους ανάμεσα στα πάμπολλα αρχαία τεχνουργήματα που θαύμασε στο Βρετανικό Μουσείο. Συγγένεια μεταξύ της κυκλαδικής τέχνης και των έργων του αναγνώριζε και ο Αλμπέρτο Τζιακομέτι, από τους σημαντικότερους γλύπτες του 20ού αιώνα, ενώ το έργο της Μπάρμπαρα Χέπγουορθ, βαθύτατα επηρεασμένο από την παρατεταμένη επίσκεψή της στην Ελλάδα, αποπνέει έναν απόηχο της προϊστορικής, μα τόσο σύγχρονης, τέχνης των Κυκλάδων.
Ένα κυκλαδικό ειδώλιο είχε στην κατοχή του και ο Πικάσο, ο οποίος λέγεται ότι κάποτε είπε: «Καλύτερο από Μπρανκούζι. Κανείς ποτέ δεν έχει φτιάξει ένα αντικείμενο τόσο γυμνά απογυμνωμένο».
Περισσότερο από πέντε εκατομμύρια χρόνια πριν, οι βουνοκορφές της καταποντισμένης Αιγαΐδος σχημάτισαν τα νησιά του κεντρικού Αιγαίου, και πριν από πέντε χιλιάδες χρόνια, εκεί, στο ηλιόλουστο τοπίο με τους δυνατούς άνεμους, άνθισε ένας σπουδαίος, ωστόσο ανερμήνευτος ακόμα πολιτισμός που συνυπήρξε αρμονικά με τους υπόλοιπους πρώτους ευρωπαϊκούς πολιτισμούς. Ο Κυκλαδικός!
Εκεί θα είναι και η στάση του ταξιδιού μας στον μαγικό κόσμο της τέχνης αυτή τη φορά· στα όμορφα Κυκλαδονήσια που αδιάλειπτα εδώ και εννέα χιλιετίες κατοικούνται συστηματικά, και εκτός από τις όμορφες παραλίες, τα γαλανά καθάρια νερά και τα ονειρικά τοπία, παρέδωσε στην ανθρωπότητα μια τέχνη οικουμενική και διαχρονική, αποδίδοντας την ανθρώπινη μορφή με αφαιρετική διάθεση και αφοπλιστική απλότητα, στερημένη από κάθε έννοια ατομικότητας…
Διαβάστε περισσότερα:
-
Η ομάδα μας με θέμα την ιστορία της τέχνης – ταξίδι στην Κνωσό και τη Μεσοποταμία
-
Η ομάδα μας με θέμα την ιστορία της τέχνης – ταξίδι στην Αίγυπτο
-
Η ομάδα μας με θέμα την ιστορία της τέχνης – ταξίδι στην προϊστορική εποχή